JellyPages.com

Monday, November 1, 2010

muhasabah diri

assalamualaikum..

ha!! comel ta? comel kan? hehehe...bukn itu sbenarnye tujuan aku..ni saje gmba hiasan..hehehee

npe muhasabah diri? hehehe..sebb taon neyh kan aku spm..kne la muhasabah diri. knpe aku pmls sgt na bce bku? knpe aku mseh ag asyik bena on9 pdahal spm ag bwape jam minit je ag? hmmmm...knpe? knpe dan knpe?

 ermm... pernah ta korg tnye diri korg sndri knpe korg mcm ni? knpe korg mcm uh? dan knpe korg mcm ni dan mcm tu? tpy kdg2 kite sndri ta pat jwb sebbnye kite mseh xde kesedaran...hati dok gundah gulana, tak tenteram dan asyik menggelabah je dlm erti kate len tak tentu arah. knpe ye kite sume mcm tu? jiwa resah dan gelisah..knpe ekh? korg ta pena ke rse cmtu? bohong la kalo aku ckp jiwe aku kdg2 tak tenang, gelisah, cam ade je bnde ta kne...kalo ta wat ape aku tulis blog pasal mende alah ni. btol ta? well2..sebb aku tetibe na tulis blog neyh..mse ary jmaat mggu lpas ade ceramah motivasi ntok mereka2 yg amek spm. aku perasan, dlm setiap ceramah yg dia smpikan, pasti ttg muhasabah dri kite. tnye diri kite sndri sudahkah kite belajar? sudahkah kite bersedia? dan sudahkah kite berdoa dan bertaubat? sudahkan kite mohon segale ilmu yg kite pelajari diberkati oleh Allah S.W.T.?? sejak dari hari tu aku dok termenung. aku pkir tiap bait kate2 penceramah..erkk..ape ekh nme dye? ermm..ta ngt arh...tpy pnceramah dari UIA..universiti islam antarabangsa..seorg pensyarah dlm unit kaunseling. aku asyik terngiang2 je setiap ape yg dye smpikan...adelah skit2 yg aku ta igt..hehehe..

 pastu pagi tadi ade perhimpunan rasmi sekolah. pengetue slaloonye bg ucapan last2 minit...dan slaloonye last2 minit la minda aku akan fokus pade pngetue sebb ape yg dia bagi...kdg2 msok dek akal. bkn kdg2 la..slaloonye la. dan pagi tadi pulak...ucapan dye khas ditujukn ntok bebudak yg na amek spm. mmg kaw2 la dye knekan dak2 neyh..hehehe..ade satu slot yg menarik perhatian aku...sbjik gak la yg mcm pnceramah ary tu bg..tpyy yg neyh melibatkan mak bpk msing2. aku tros terdiam...aku trknangkan mama aku, papa aku, abang aku, kakak aku, kembar aku dan adik laki aku. terutama skali mama coz aku mmg rapt dgn mama. then pngetue tnye..ape jse kitorg pde ibu bape? hmmm..jse aku pde mama dgn papa? ade ker? aku pkir..dan pkir..ape jse aku pade mama dgn papa? xder? ta mgkin? aku pkir ag...hmmmm, sia-sia. aku lgsg ta berjse pde mama dgn papa. aku sbgi anak yg slaloo nyusahkan mama dgn papa, yg slaloo wat mama pning kpale pkir sal aku...ptotnye seda dari dlu yg aku ta pena berjse pon. hmmm..kcwe pon ade. apelah aku neyh an??



        smlm pon..tetibe aku xder mood na ulgkaji. aku ttop bku and msok blik baring2. ngt na tido sebb da pkol sepuloh mlm, tpyy mte xgak rse ngntok. pastu aku dok atas katil pndg siling yg kosng xder pape. sbjik cm org bdoh. then aku terpkir, mcm mne la mse dpn aku kalo aku gagal dlm idop aku an? nk ke aku idop dlm keadaan terkontang kanting? xpon..xkan aku still na bergantung idop dkt mama dgn papa sedgkn aku da bole idop sndri...btol x? korg nk ke idop mcm uh? msti tnak gak an? mstila korg akn pkir crenye ntok lpas dari mslah yg mlnde..btol x? tpyy, lpas ke korg? cbe pkir btol2. aku bkn na lmahkn smgt sesape pon, tpyy, aku pon pkir gak..ape amalan2 aku dkt dnie sbelom aku singgah dkt alam kubor dan bersoal jawab dgn malaikat dlm kubo?? ade hati na brjye dkt dnie sdgkan kite tggalkan kewajipan kite sbgi umat islam.. heish!! dan pagi tdyy, aku semayang suboh...bru tnang aty aku neyh, hmmm...aku tadah tgn dan berdoa agar dibukakan pintu ati aku, tenang dan damaikan jiwe aku yg tgah gelisah..dan, Allah itu maha penyayang...aku bersyukur sgt3, hati aku da mle tenang..jiwe aku da mle damai. aku asyik gelisah dan tak tenang mybe sebb aku kurg menunaikan kewajipan aku dan amek ta kesah...lagipon, setiap mnusia tidak sempurna dan sering melakukan kslhn..tpy bile da seda, cpt2 lah bertaubat sebb Allah akan mnerime taubat mereka yg btol2 ikhlas bertaubat..tgok! betape sygnye Allah s.w.t dkt kite..wlupon kite slaloo wat dose dan kdg2 kite ta igt lgsg sal DIA, tpyy kalo kite berdoa dgn hati yg ikhlas...DIA tetap akn mkbulkan. ^_^ ....aku berjnji yg aku akan dpt yg terbaik dlm spm taon neyh ntok bktikan kat mama dgn papa yg aku berjse pde dowg. hehehe...insyaallah aku akn wat yg terbaik...

No comments:

Post a Comment