JellyPages.com

Saturday, February 8, 2014

Animation

Assalamualaikum!
Well, hello there. we meet again. post sebelom ni adalah mengenai pembikinan short filem. eh, cheeehh, ayat. hahaha. kali ni post adalah pasal animation atau bahasa melayu nye animasi, atau budak2 kecik panggil cerita kartun. dari aku kecik sampai la ni, mmg gila dgn cita2 katun. cerita kartun yang paling aku suke dan masih lagi enjoy tgok adalah cerita ni. 


yup, the amazing world of gumball. aku pasti ramai yang suke cerita ni sebab kelakar. aku suke tgok dalam versi bahasa malaysia. budak yang bawak suara tu, pndai...sampai gelak guling2 aku tgok cerita ni. hahaha. jalan cerita setiap episode pon ta pernah boring. hehehhe.

well, dkt sini aku nak bagitahu aku lebih suke tgok short filem animation. penuh maksud yang mendalam and not straight forward. dulu sebelum aku amek course media arts, aku penah terfikir nak amek course Animation dkt MMU ni, buat cerita kartun aku sendiri tpi..yeah, sangat susah, sangat kritikal and bile aku uji kaji diri sendiri, aku mmg ta boleh bawak course animation ni sebabnye aku suck dalam 3D Software and suck dalam lukis2. haha. agak payah nak catch up dalam animation. lagi2 setiap sem hanya ada 3 bulan sahaja. macam mana nak belaja semua tu kan? tpi tulah, kadang2 aku teringin nak buat cartoon aku sendiri, create cerita yang aku idamkan. haha. 

aku selalu layan youtube. boleh dikatakan hari2 gak lah. kadang2 bukan tgok short filem je, tgok showreel animation, breakdown animation. seronok jugak kadang2 tgok. kite dpt tau cara dorang buat motion graphic macam mana atau visual effect. kadang2 bnde tu bile tgok boleh jadi, "wow! amazing. how did they do that!" "the fakk?" haaa..mcm2 lah ayat aku yang keluar bile tgok video2 tu. mcam magik tapi sebenarnye trick je. kadang2 bile tgok movie tu, kite tatau bnde yang kite tgok tu sebenarnya 3D je, tpi mcam real! contohnya movie Life of PI. harimau tu nmpk mcm real, tpi 3D sebenarnye. tpi ade certain2 part dalam cerita tu dorang gune harimau betol. 

eh! haaa...nk kenal kan satu youtube yang hari2 gak aku stalker. The CG Bros. youtube ni lebih kepada animation yang di create oleh orang2 yang professional atau student2 yang dpt awards. alah, lebih kepada collection animation yang best2 aku rasa. cgi bros ni pon ade jugak tnjuk showreel student2 atau showreel animator2 yang professional.. antara video yang aku suke tgok dlm cg bros nih.


Monster Box - By Team Monster Box

Brain Divided -  By Josiah Howarth, Joon Shik Song and Joon Soo Song.

Die de Los Muertos - by Ashley Graham, Kate Reynolds and Lindsey St. Pierre.

tpi ta semestinya cg bros je banyak animation yang best2. taip dkt search youtube tu "Short Filem Animation", macam2 lah animation yang keluar. best!!

itu jelah kot, sambung study. hahahha..mggu depan exam. 10/2/2014. wish me gudluck!!!

No comments:

Post a Comment